Det grummeste scenarie for mange andelsforeninger blev aflyst, da regeringen i dag offentliggjorde et katalog over planlagte lovforslag i den kommende folketingssamling: Boligreguleringslovens meget omtalte paragraf 5, stk. 2 bliver ikke afskaffet – kun strammet.
”Lovforslaget har til formål at sikre lejerne en rimelig husleje ved gennemgribende moderniseringer samtidig med, at det økonomiske incitament for udlejere til at lave moderniseringer af ældre boligbyggeri opretholdes,” hedder det i kataloget.
Det kan formentligt oversættes til, at udlejerne stadig have mulighed for at hæve huslejen efter renoveringer, men ikke så meget som i dag.
Som tidligere omtalt vil lovændringen få afsmittende virkning på andelsforeninger i ældre ejendomme, fordi disse skal værdiansættes, som var de almindelige udlejningsejendomme. Brancheforeningen EjendomDanmark har beregnet, at ved en moderat indgreb vil den typiske ejendom falde med 25 procent i værdi, hvilket vil medføre et endnu større fald i værdien af den enkelte andel i en andelsforening.
Ud fra teksten i lovkataloget kan man ikke afgøre, om indgrebet bliver mildt eller moderat. Men den hårdeste version – en total afskaffelse af muligheden for at hæve huslejen efter istandsættelser – er aflyst for nu.
Den præcise model bliver fastlagt på baggrund anbefalinger fra et ekspertudvalg. Dets rapport er tilsyneladende forsinket. Det har tidligere heddet, at rapporten kom her i begyndelsen af oktober. Nu hedder det, at udvalget afslutter sit arbejde ”i efteråret”. Selve lovforslaget er programsat til februar næste år, hvilket skulle give god tid til debat.
Og mens eksperter og embedsmænd tænker og skriver, er der kommet et friskt eksempel på den praktiske konsekvens af lovændringen – denne gang for nødstedte foreninger.
Hostrups Have på Frederiksberg (billedet) var blandt de største af de andelsforeninger, der blev fanget uhjælpeligt i en gældsfælde oven på finanskrisen. Den blev erklæret konkurs i december 2016, og da det svenske ejendomsselskab Hemistaden købte ejendommen året efter, kunne de henved 700 beboere og 30 erhvervslejere omsider komme videre i tilværelsen.
Men sagen er alligevel ikke helt faldet på plads endnu. Boligerne er i dag lejeboliger, og sådanne må ikke stå tomme. Men på grund af større renoveringsarbejder fik Heimstaden i november sidste år dispensation frem til 1. juni år til at lade nogle boliger stå tomme, mens man ventede på håndværkerne.
Men den tidsplan er heller ikke overholdt. Branchemediet EjendomsWatch skriver, er der her i september endnu var 42 tomme lejemål, ifølge Heimstaden fordi overraskende mange var flyttet ud af ejendommen, så der var flere lejemål at renovere.
Umiddelbart er det en historie om praktik. Renoveringsarbejder kan trække ud og håndværkere kan være forsinkede. Det ved alle.
Men et spadestik dybere er der lidt mere i det. Når Heimstaden renoverer lejlighederne, kan den hæve huslejen efter paragraf 5, stk. 2, og det har været en faktor for den pris, selskabet ville give for ejendommen.
Når og hvis lovændringen går igennem, bliver denne forretning mindre god, så Heimstaden vil tabe nogle penge. Var indgrebet kommet før, Heimstaden købte Hostrups Have, er det usikkert, om dette køb overhovedet var blevet til noget. Måske havde den tidligere andelsforening stadig hængt fast i konkursboet og stridighederne med realkreditinstituttet, som var Nykredit.