Når en kvinde og en mand skal købe en bolig sammen, er det især førstnævnte, der bestemmer, hvilken bolig det skal være.
Det er i hvert fald indtrykket hos Nybolig, viser en undersøgelse, som selskabet har foretaget blandt 220 mæglere i kæden.
44 procent af dem vurderer, at kvinden har størst beslutningskraft, mens kun 2 procent ser manden i denne rolle. Ingen ser børnene som den stærkeste beslutningskraft.
De resterende 54 procent mener enten, at beslutningskraften er nogenlunde ligeligt fordelt, eller de har ingen holdning til spørgsmålet.
På baggrund af undersøgelsen opfordrer Nybolig sine mæglere til at genoverveje deres markedsføring af boliger til salg.
”Hvis ellers ejendomsmæglernes iagttagelser passer, og det ser jeg sådan set ikke nogen grund til at betvivle, så er der da her et område, hvor mændene godt kan komme lidt mere på banen. Og som ejendomsmæglere bør vi måske i højere grad fokusere på netop kvinderne, når vi planlægger vores markedsføring, da det ser ud til, at det er dem, der svinger taktstokken, når der skal købes bolig,” udtaler kommunikationschef Thomas Hovgaard.
Billedet er fra A/B Hjørnet på Vesterbro i København.